Preporučujemo


Prijateljski Linkovi


Podržite nas

Postavite naš baner na vaš sajt

Pančevo je mrtav grad


Biodizel-alternativno gorivo s američkom proverom

Jedan od načina kako smanjiti štetnost izduvnih gasova kod dizel motora jeste upotreba biodizela. Biodizel je tečno bio-gorivo, proizvedeno iz poljoprivrednih kultura, kao obnovljivih  resursa, koje u potpunosti može da zameni fosilno gorivo u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Biodizel može da se dobije od bilo koje vrste biljnog ulja (uljane repice, suncokreta, soje, palme i sl.) ili bilo koje mešavine ovih ulja, kao i iz otpadnih ulja i masti, procesom transesterifikacije, uz prisustvo katalizatora. Iskorišćena ulja iz restorana često zahtevaju odgovarajući predtretman.

Dobar primer može se videti na području opština Boke Kotorske i delom Budve gde se jednom ili dvaput mesečno u plastičnim buradima sakuplja upotrebljeno jestivo ulje iz restorana i hotelskih kuhinja. Do sada je sakupljeno preko 25.000 litara ovog otpadnog, a veoma kancerogenog materijala. Cilj akcije je recikliranje i dobijanje biodezel goriva, glicerina ili masti za ruke. Nažalost, ovakvog prerađivačkog pogona nema u Crnoj Gori, pa će naši susedi deponovani materijal morati da izvoze preko granice, npr. u Srbiju. O štetnosti uljanih materija za otvoreni recipijent i kanalizaciju nema potrebe da se govori. U razvijenim zemljama sveta, hoteli i restorani treba da plaćaju da im se ova vrsta škarta odveze.

Biodizel se koristiti nezavisno ili u mešavini sa dizelom dobijenim rafinacijom sirove nafte i to u bilo kom odnosu. U zavisnosti od udela bio-goriva u mešavini, biodizeli se nazivaju B100 (čist, 100% biodizel), B5 (5% biodizel i 95% fosilni dizel), B20 (20% biodizel i 80% fosilni dizel), itd. B100 smanjuje rizik od kancera kod ljudi za 94%, a B20 za 27%. Fosilni dizel se razlaže samo 50% u toku prvih 21 dan posle prosipanja, dok se biodizel razlaže 98% bez posledica, za isto vreme.

Karakteristike biodizela su slične običnom dizelu, a poboljšanje proizlazi  iz sadržaja kiseonika u biodizelu što obezbeđuje bolji proces sagorevanja, vodi ka smanjenju emisije izduvnih gasova i poboljšava podmazivanje motora, što znači veću efikasnost i trajnost.

Primena biodizela, u poređenju sa fosilnim dizelom, obezbeđuje u smislu zaštite životne sredine smanjenje efekta staklene bašte, kao i redukovanu emisiju sumpornih oksida, suspendovanih čestica i ugljenmonoksida. Prednosti i nedostaci upotrebe biodizela zavise od toga koja se mešavina koristi, kao i od rada motora, odnosno, vrste motora.

Sumporni oksidi: Danas, 1 tona konvencionalnog fosilnog dizela u EU sadrži maksimum 350 ppm sumpora u proseku. Kada dizel sagoreva, sumpor se oslobađa u atmosferu u obliku sumpordioksida, doprinoseći formiranju kiselih kiša. Biodizel gotovo da nema sumpora (0-0.0024 ppm).

Čvrste čestice: Udisanje suspendovanih čestica dokazano je kao ozbiljan problem i opasnost po zdravlje čoveka. Emisija u izduvnim gasovima ovih čestica kod biodizela je 40% manja nego kod fosilnog dizela.
Ugljenmonoksid: Biodizel sadrži oksigenate koji poboljšavaju proces sagorevanja i smanjuju emisiju. Ova činjenica značajno smanjuje (najmanje 20%) emisiju ugljenmonoksida.

Biodizel je prvo i, za sada, jedino alternativno gorivo koje je prošlo kompletnu evaluaciju izduvne emisije i potencijalnih zdravstvenih rizika po programu propisanom od strane Agencije za zaštitu životne sredine SAD (EPA – Environmental Protection Agency).

Tekst objavljen 10. oktobra 2008. u PPRESC
Nenad Marković, dipl. inž. ekološkog inženjerstva

Tekst procitan: 7062 puta.

2 Responses to “Biodizel-alternativno gorivo s američkom proverom”

  1. saphir Says:

    Amerika? ma da oni sigurno znaju … tamo dizel i ne postoji….i bas ih briga za izduvne gasove i ostalo!!!
    inace ovde u nemackoj to ima vec nekih 10 godina … stari automobili … znaci 99% automobila u srbiji to ne mogu ni da koriste, ako nece da s*ebu i ono malo sto im funkcionise na kolima. Inace i nije bas nesto mnogo jeftinije nego obican dizel … tako da sve u svemu ima tu jos mnogo fore da se poboljsa i usavrsi!

  2. Mirko Says:

    I pored svega sto rece Saphir, treba ici u ovom smeru i sto vise uticati na ocuvanje NASEG ZIVOTNOG PROSTORA ! Naravno da mi nismo krivi sto vozimo stare automobile, ali treba gledati siroko i u buducnost.

    Pozdrav

Ostavi Komentar